Wat doet veganistisch eten met je lichaam?

Wat doet veganistisch eten met je lichaam?

Veganistisch eten houdt in dat je uitsluitend plantaardige producten eet. Zo eet een veganist geen zuivel, vis en vleesproducten. Steeds meer Nederlanders gaan veganistisch eten om verschillende redenen. Zo wordt men zich meer bewust van het milieu, het dierenwelzijn en onze gezondheid. Wanneer je altijd veel vlees en zuivel hebt gegeten, kan veganistisch eten een grote invloed hebben op je lichaam.

In het begin

De eerste verandering die vaak wordt opgemerkt is een toename van je energieniveau. Doordat bewerkt vlees en andere geraffineerde producten geen onderdeel meer uitmaken van je voedingspatroon, zal je meer energie krijgen. Bij een veganistisch dieet eet je veel groenten, fruit en noten. Deze producten leveren hoge hoeveelheden vezels, vitamines en mineralen die je gezondheid een boost geven. Bovendien blijft je bloedsuikerspiegel meer constant, waardoor je energieniveau geen extreme pieken en dalen meer kent. Ook kan je stofwisseling positief worden beïnvloed door een hogere vezelinname.  Je darmfunctie wordt gezonder en regelmatiger, waardoor je minder last zal krijgen van een opgeblazen gevoel en andere darmproblemen.

Na een paar maanden

Op de langere termijn kan veganisme voor andere veranderingen zorgen. Zo ervaren mensen na enkele maanden dat symptomen van acne kunnen verminderen. Dit komt waarschijnlijk door een hoge inname van verse groenten en fruit en het vermijden van bewerkte levensmiddelen. Maar je loopt wel het risico dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Vitamine D zit voornamelijk in zuivel, vlees en vis. Producten die veganisten dus niet eten. Wanneer er genoeg zonlicht is, hoeft dit geen probleem te zijn. Het lichaam maakt namelijk zelf vitamine D aan onder invloed van zonnestralen. In de winter kan dit wel een probleem zijn en moeten veganisten dus extra opletten dat zij genoeg vitamine D binnenkrijgen.

Op de lange termijn

Na een jaar veganistisch eten kan een tekort aan vitamine B12 ontstaan. Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten. Je lichaam heeft wel een reservevoorraad vitamine B12, maar na een jaar is deze voorraad zeker op. Om ervoor te zorgen dat je als veganist toch genoeg vitamine B12 binnenkrijgt kan je gebruik maken van verrijkte levensmiddelen of supplementen. Wanneer een tekort ontstaat kan je last krijgen van vermoeidheid, tintelende handen en kortademigheid. Ook is het belangrijk om te letten op je calciuminname. Ook hier krijgen veganisten vaak te weinig van binnen. Bovendien wordt plantaardige calcium minder goed opgenomen in het lichaam. Bij een veganistisch dieet is het essentieel om je voedingspatroon uit te balanceren. Zorg ervoor dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt door variatie in maaltijden, het gebruik van verrijkte producten of eventueel supplementen. Een gebalanceerd veganistisch dieet kan je gezondheid zeker positief beïnvloeden, maar hou oog op mogelijke tekorten om negatieve gevolgen te voorkomen.

 

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen