Vier belangrijke trends in foodservice om deze herfst in de gaten te houden

Vier belangrijke trends in foodservice om deze herfst in de gaten te houden

Door voedingstrends in de gaten te houden kan je redelijk goed voorspellen wat consumenten volgend seizoen op de menukaart willen zien. Volgens productontwikkelaars zal de vraag naar veelzijdige producten stijgen. Dit houdt in dat een product zowel functioneel, als een lust voor het oog moet zijn. Hierbij probeert de consument steeds vaker intense, bijzondere smaakervaringen. Daarnaast wordt de samenleving zich meer bewust van de impact die voeding heeft op het milieu. Hierdoor stijgt ook de vraag naar duurzame producten. De vier belangrijkste en meest opvallende trends worden benoemd.  

De meest zichtbare trend is het delen van je eten. Niet het letterlijk delen van je gerecht, maar het delen van een foto op social media. De jongere consument vindt het belangrijk dat eten er fotogeniek uitziet. Hierdoor worden steeds vaker veel verschillende, opvallende kleuren gebruikt om een mooi plaatje te creëren. Denk hierbij aan taarten met een bijzondere kleurovergang of een ‘bowl’ gevuld met veel verschillende felgekleurde ingrediënten.

Ook gaat een grote groep consumenten gezonder eten. Natuurlijk is het eten van groenten hierbij essentieel. In de foodservice wordt hier steeds vaker rekening mee gehouden. Vaak wordt vlees of vis geserveerd in het midden van het bord, omdat dit het belangrijkste onderdeel van de maaltijd is. De ontwikkeling zorgt ervoor dat groenten vaker als belangrijkste componenten worden gezien en in het midden van het bord worden gepositioneerd. Hierbij vervangen groenten steeds vaker dierlijke producten bij een maaltijd.

Terwijl de vraag naar vegetarische maaltijden stijgt, stijgt aan de andere kant de vraag naar vlees van een hoge kwaliteit. Hierbij speelt dierenwelzijn een grote rol. De consument geeft liever meer geld uit aan vlees waar geen antibiotica aan te pas is gekomen en waarbij de dieren een groter leefgebied hebben.

Het proberen van authentieke buitenlandse producten wordt steeds populairder. Zo eten mensen graag in kleine, authentieke restaurantjes die bijzondere producten serveren. Het gaat hierbij om internationale producten, uiteenlopend van Japanse miso tot een echt Frans stokbrood. Zo stijgen ook buitenlandse supermarkten in populariteit, omdat zij bijzondere producten verkopen afkomstig uit de hele wereld.

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen